De herhaling

Je kent ze wel: zo’n opa of oude oom die keer op keer hetzelfde verhaal uit de oude doos vertelt op een familiebijeenkomst. Iedereen laat de man maar: hij is al oud, weet hij veel dat hij dat verhaal al honderd keer verteld heeft?

Onlangs ontdekte ik dat die aandoening ook al op jongere leeftijd kan toeslaan. Voor mijn werk maak ik onder andere arbeidsovereenkomsten. Invuloefeningetje: de templates staan op de server. In mijn kennissenkring bevinden zich mensen die hetzelfde werk doen of hebben gedaan als ik. Eén van hen is na de nodige studie nu personeelsfunctionaris. Leuk voor haar. Zij maakt nu de afspraken met de nieuw aangenomen mensen en hoeft de invuloefening niet langer zelf te doen. Daar zijn mensen zoals ik voor.

Het merkwaardige is nu dat ze, iedere keer als ik haar tegenkom en we in gesprek raken, net de afgelopen week voor het eerst sinds jaren weer eens een arbeidsovereenkomst heeft gemaakt. De HR-assistent was op vakantie, zwak, ziek of misselijk en dus heeft ze het maar zelf gedaan. Dat kan natuurlijk een keer voorkomen. Maar iedere keer voor ze mij ergens tegenkomt? En dat ze dan ook iedere keer zegt dat het “voor het eerst sinds jaren” was?

Dat is niet alleen vreemd en lachwekkend -want uiteraard gniffel ik erover tegen Lief- het is ook een belediging voor mijn intelligentie. Denkt ze nou werkelijk dat ik niet heb onthouden dat ze precies dat verhaal de vorige keer ook al heeft verteld? Blijkbaar ontgaat het haar dat door dit zich herhalende verhaal haar geloofwaardigheid wordt aangetast. Jammer voor haar en vervelend voor mij. Want trek ik het best als opa voor de 338e keer vertelt hoe hij vroeger op blote voeten door de sneeuw 12 kilometer naar school liep, dit trek ik niet.

Ik vraag me alleen af of ik er de volgende keer iets van zal zeggen. En vrees dat ik dat niet durf. Ik mijd confrontaties en iemand toch een beetje voor schut zetten vind ik ook niet zo netjes. Waarschijnlijk zit er dus weinig anders op dan het maar te slikken. Over een paar weken zie ik haar weer, ik ga me vast geestelijk voorbereiden. “Toevallig heb ik vorige week voor het eerst…” “Nee je meent het, wat toevallig!”

Zucht…

Dit bericht werd geplaatst in Typisch Sjak en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De herhaling

  1. Rob Alberts zegt:

    Vooraf vragen hoe vaak en wanneer de laatste keer deze klus is gedaan helpt misschien?
    Zonnige vakantiegroet

Plaats een reactie