De portemonnee of pasjeshel

Ik heb nogal wat pasjes. Niet omdat ik dat zo leuk vind maar omdat je tegenwoordig van bijna alles een pasje krijgt moet nemen. Cadeaubonnen bestaan niet meer: tegenwoordig krijg je een cadeaucard. En terwijl ik erg blij ben als ik een cadeautje krijg dat ik zelf mag uitzoeken, vind ik het minder fijn dat ik daardoor nóg een pasje plek moet zien te geven in mijn portemonnee.

Lief lacht me uit om mijn portemonnee. Ik kocht dit formaat ooit omdat ik mijn autopapieren er ook in kon opbergen. Een extra mapje daarvoor zag ik namelijk niet zitten. Voordeel van de portemonnee was ook dat er behoorlijk wat pasjes in konden. Er was plaats voor alles wat ik had.

Helaas ontstond in de jaren na aanschaf de zondvloed aan pasjes. Nu weet ik echt niet meer waar ik ze laten moet. Als ik in een winkel kom moet ik op zoek naar de bijbehorende kortingskaart omdat ik niet graag teveel betaal. Dat duurt even, want ze zitten overal. En omdat ik het liefst iets écht leuks koop ga ik niet over één nacht ijs met het uitgeven van een cadeaucard. Voor een deel is die lading plastic in m’n portemonnee dus echt mijn eigen schuld.

Maar nu loopt het echt de spuigaten uit met die pasjes. Tel even mee:

  • 3 bankpasjes (eigen rekening, 2 en/of rekeningen)
  • creditcard
  • Bijenkorfcard
  • rijbewijs (hemel, nog een pasje! Terwijl ik een speciaal rijbewijshoesje heb in mijn portemonnee!)
  • Douglas card (ik wou dat ik er net zo uitzag als de dames bij Douglas)
  • toegangspas voor mijn werk
  • Ikea Familycard
  • Makropas (kom er nooit, dat kost me altijd handenvol geld omdat ik alles wil hebben)
  • Bonuskaart van de Appie (die super is al zo duur)
  • Airmilespas (ja, die spaar ik nog steeds, inmiddels heb ik een stuwmeer)
  • ECI clubcard (wat kan ik zeggen? Ik hou van lezen)
  • ANWB lidmaatschapskaart (al veel plezier van gehad)
  • dierentuinabonnement
  • Zoons dierentuinabonnemen
  • Zoons bibliotheekpasje
  • pas voor de ziektekostenverzekering
  • en die van Zoon
  • Gamma voordeelpas
  • pas om gratis batterijen te laten vervangen van een horloge (dat ik niet meer draag. En die juwelier bestaat ook niet meer. Weg ermee!)
  • pas van de Verzekeraars hulpdienst van mijn vorige auto en verzekeringsmaatschappij (waarom heb ik die niet eerder weggegooid…)
  • VEN-card (niet dat ik ooit nog bij de VEN kom… dan is de Makro toch leuker)
  • Douglas cadeaucard
  • 2 Bijenkorf cadeaucards
  • iets dat Moederpas heet, die ik me blijkbaar zwanger en wel op de 9 maandenbeurs heb laten aansmeren. Geen idee waarvoor die is dus ik gooi ‘m eruit.
  • Wij voordeelclubpas
  • ledenpas van de Consumentenbond
  • pas van Club Seat (geen idee waar ik die voor zou kunnen gebruiken maar mijn naam en kenteken staan erop dus hij lijkt Heel Belangrijk)
  • Hunkemöller membercard
  • Villa Happ-pas (ah, die zijn failliet dus díe ga ik lozen)
  • customercard voor de outlet van G-Star (nog nooit iets gekocht, niet mijn merk)
  • clubkaart van de Plantage boekhandel (geen idee wat daarvan eigenlijk de bedoeling is)
  • Ziengs VIPcard (oh oh wat voel ik me belangrijk dat ik die heb)

35 pasjes! In één portemonnee! Dat is toch niet normaal?

Toen ik een paar weken geleden Zoons verjaardagscadeau stond af te rekenen bij de Gamma en dus op zoek moest naar mijn Gamma voordeelpas -anders kreeg ik de korting niet- zei de kassajongen dat hij nog nooit zoveel pasjes had gezien. Ik uiteraard wel, het is immers mijn portemonnee, maar het hangt me de keel uit.

Tot ik wegens kortingsvoordeel gedwongen word een pas erbij te nemen, komt er niks meer bij. De Kruidvatpas heb ik dus ook niet. Levert niks op behalve spam in je mailbox. Dat noemen ze de “dagelijkse aanbieding”. Nee dank u, ik krijg al genoeg nieuwsbrieven die ik direct delete.

Ik ga op zoek naar een manier het aantal pasjes te reduceren. Als we terug zijn van vakantie zet ik de Bijenkorf op de agenda, dat scheelt er alweer 2. En voor de vakantie kan ik vast nog terecht bij Douglas. Min één. Leeg je portemonnee, begin bij je pasjes. Geld uitgeven kan altijd nog.

Dit bericht werd geplaatst in Typisch Sjak en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op De portemonnee of pasjeshel

  1. Barbara zegt:

    Haha herkenbaar. Maar waarom bewaar je ze allemaal in je portemonnee dan? Ik heb er heel veel in een laatje liggen en zoek degene die ik nodig heb voordat ik heen ga. Zoals die van de dierentuin, Ikea, Macro, Douglas, Gamma, consumentenbond enz enz.

    Ennuh….dat stuwmeer van airmiles. Die kun je heel goed gebruiken voor uitjes met de familie. Echt kaartjes voor de Efteling of Dolfinarium of….weet ik veel allemaal. Kijk maar eens op de site. Dat is namelijk de enige reden waarom ik ook Airmiles spaar 🙂

    • sjakschrijft zegt:

      Als ik ze thuislaat sta ik geheid in een winkel/de dierentuin/bibliotheek zonder de pas die ik op dat moment nodig heb… ik ken mezelf. Dus om dat te voorkomen sleep ik altijd alles mee. Tja.

  2. Petor zegt:

    Hilarisch meer pasjes en meer stukjes!

  3. Hester zegt:

    Heel herkenbaar en ik bewaar ook alles in mijn portemonnee om dezelfde reden als jij…zucht…

  4. Je hebt van die programmatjes voor op je telefoon waarmee je je pasjes kan ‘digitaliseren’. Dan hoef je ze dus niet meer fysiek mee te nemen. Werkt met alle pasjes met een streepjescode. Pasjes die je door een apparaat moet halen met zo’n magneetstrip niet helaas, maar scheelt weer. En natuurlijk de zinloze pasjes thuislaten zoals Barbara al zegt.

  5. Ilse zegt:

    Heb je al een identiteitskaart voor zoonlief?
    Kan je die op vakantie ook mooi in dat net geleegde vakje in je portemonnee doen 🙂

  6. Mirriam zegt:

    De kruidvatpas heb ik sinds gisteren. Ik heb me aangemeld, zónder e-mail-berichtgevingen in mijn mail-box (je kunt aanvinken dat je dat niet wilt, en dat je evt dus zélf op hun site kijkt mocht je de aanbiedingen wel willen weten). Je spaart dan dus voor gratis producten zónder SPAM.
    Dus mocht je nog een vakje vrij hebben in je portomonnee……..

  7. Rob Alberts zegt:

    Het wachten is op een betaalchip in onze duim.
    Eenvoudig en simpel.
    Zonnige vakantiegroet

Plaats een reactie